Diëtist Eveline van de Waterlaat geeft handige tips om niet te gaan snacken in coronatijd.

“Laat wikkels op tafel liggen, ter confrontatie”

Blijf thuis is de boodschap. Hoe voorkom je met een volle koelkast binnen snaaibereik dat de quarantainekilo’s eraan vliegen?

Volgens diëtist en dieetpsycholoog Eveline van de Waterlaat is de kans groot dat we aankomen tijdens de coronacrisis. „De een zegt: ’Eigenlijk eet ik nu gezonder, omdat mijn sociale leven ’on hold’ staat. Restaurants en cafés zijn dicht. Geen etentjes, traktaties van collega’s, feestjes en borrels. Maar de meesten hebben het nu moeilijker.”

Logisch. We zitten veel thuis. De stappenteller tikt met moeite de 1500 aan, waarvan minstens vijfhonderd stappen naar en van de koelkast. „We werken thuis, partner ook, hond erbij, tussendoor geef je misschien de kinderen les. We zijn uit ons ritme en ervaren meer stress. Dan zijn we geneigd naar eten of alcohol te grijpen.”

 

Snacktrek

„Vooral bij langdurige stress krijg je snacktrek. Je gaat snaaien; calorierijk eten dat snel energie geeft.” Eveline van de Waterlaat merkt dat ook de verleiding meer wijn en bier te drinken, groot is. „Het is lekker weer, de verveling slaat toe. Je kunt niet veel anders doen dan een beetje tv-kijken, een boek lezen en wat wandelen. Sommige mensen gebruiken eten en alcohol om te ontspannen. De emoties lopen soms op in deze rare tijd. Mensen vinden zichzelf een beetje zielig. ’Het is al zo’n ellende, ik heb wel een wijntje en hapje verdiend’, zeggen stemmetjes in je hoofd. Vrouwen zijn over het algemeen wat gevoeliger voor emotie-eten.”

 

Bikinilijf

Ook uitstelgedrag speelt een rol. Lijnen komt later wel. „’Ik heb nu andere dingen aan mijn hoofd’, hoor ik veel.” Op een vol strand liggen is er toch niet bij, dus waarom wortels knagen voor een sixpack of bikinilijf? „Die dieetpoging gaat nu toch niet lukken, dat doen we wel na de coronacrisis”, zegt de schrijfster van ’Nu afvallen en nooit meer aankomen’.

Prompt krijgen de thuisbakkers het in hun bol. De ene cake na de andere appeltaart komt uit de oven. „Bakken is een enorme trend. Het is gezellig, het geeft ontspanning. Op zich niet erg, als je het bij een stukje kunt houden. Maar je krijgt nu geen bezoek en voor je het weet eet je die hele taart op, want weggooien is zonde’.” Is een gezond baksel met veel fruit de oplossing? „Je trapt zo in de valkuil van palmsuiker en ahornsiroop. Zit er toch een berg suiker in.”

Er zijn ook types die in coronatijd juist afvallen. Ze krijgen geen hap door hun keel door angst en onzekerheid. „Door adrenaline heb je minder honger. Maar zodra die acute stress overgaat in chronische stress, zien we juist het tegenovergestelde: je krijgt meer trek. De helft van de Nederlanders is daar gevoelig voor.”

Aankomen hóeft niet. Bedwing die quarantainekilo’s. Hoe? Start de dag met ’Nederland in Beweging’ of een ander fitnessfilmpje. „Sporten is een sociaal ding. Doe het skypend met een vriendin.” Ren de trap op en af. Ga lopend bellen. Poets het huis op zijn paasbest, als work-out. Houd een eetdagboek bij. „We onderschatten vaak hoeveel we eten en overschatten de mate van beweging. We denken dat we veel meer groente eten dan werkelijk het geval is.”

 

Koop het niet

De beste remedie? „Haal geen ongezonde dingen in huis. Als het er is, gaat het op. Koop het niet. Zet komkommer en tomaatjes op die borrelplank.” Maar soms zijn er huisgenoten die niet op rantsoen willen. Die hoort Van de Waterlaat vaak: „’Ik moet wat voor de kinderen in huis hebben, maar dan eten ze het zelf op’.”

Ook belangrijk: zet paasbrood en chocolade-eitjes achter slot en grendel. „We zijn geneigd alles op tafel te zetten. Telkens als je langs komt, neem je er een. Net als bij de droppot op het werk. Pak één eitje en zet het schaaltje terug in de kast. Uit het zicht! Laat de wikkels op tafel liggen. Dan zie je hoeveel je er al gesnoept hebt, ter confrontatie.” Plannen is een must. „Winkel met een boodschappenlijstje. Zorg dat je gezonde dingen in huis hebt. Anders is de kans groot dat je na een drukke stressdag toch die pizza bij Thuisbezorgd bestelt.”

 

Emotionele honger

Onderscheid emotionele van lichamelijke honger. „Bij emotionele honger, die vaak ineens opkomt zetten, is eten niet de oplossing. Je hebt dan eigenlijk behoefte aan een goed gesprek of slaap. Probeer je daarvan bewust te zijn.”

Laat de moed niet zakken na een snackbui. „Na een misser is je dieet niet mislukt. Het gaat niet om hoe vaak je valt, maar hoe vaak je opstaat. Wees lief voor jezelf.”

 

Bron: Noordhollands Dagblad, zaterdag 11 april 2020